Ohjelmiston ensimmäisen myyntiversio valmistui, ja pääsimme aloittamaan markkinoinnin tammikuussa 2009.
Toiveet ja visiot olivat korkealla, olihan meillä käsissämme Suomessa tehty ohjelmistokokonaisuus! Palkkasimme yhden uuden työntekijän myyntiä ja markkinointia hoitamaan. Muutamia pieniä kauppoja saimmekin heti aikaiseksi. Koska “maailman valloitusta” oli vaikea tehdä Oulussa, saimme idean “Fiscal Road Tripistä”!
Rakensimme tuolloin käytössä olleeseen matkailuautoon Info TV esittely-ympäristön. Oli useamman sadan amppeeritunnin akut, isot invertterit ja erilaisia näyttöjä yhteensä neljä kappaletta (oikolukija pahoittelee foliohattukieltä). Kokonaisuuden hallinnassa käytimme tuolloin vielä niin outoa vehjettä kuin “mokkulareititintä”.

Kuljimme pitkin ja poikin Suomen maata tehden keskimäärin viisi esittelyä päivässä. Esittelyyn oli helppo tulla, koska ajoimme auton asiakkaan oven eteen. Joskus osallistujia oli niin paljon (yli kymmenen), että osa joutui katsomaan esitystä rappusilta. Koska tuolloin (kevät 2009) ajatuksemme oli, että “markkinoiden valloitus” käy parhaiten jälleenmyyjien välityksellä, kävimme pääasiassa vain jälleenmyyjäehdokkaiden pakeilla.
Saimme myyntiä aikaiseksi ja palkkasimme lisää henkilökuntaa. Emme tienneet, että vaikeudet olivat vasta edessä päin. Kun kesä alkoi kääntyä syksyyn, tuli Suomeen “taantuma”. Taantuman myötä osa keväällä kontaktoiduista jälleenmyyjistä oli lopettanut toimintansa. Ne yritykset jotka eivät olleet lopettaneet, olivat vähentäneet henkilökuntaa. Keväällä tehty työ valui nyt suurelta osin hukkaan.
Muutimme mallia ja myyjämme alkoivat kiertää mahdollisissa asiakkaissa esitellen ohjelmistoamme omilta tietokoneiltaan. Taantuma kuitenkin syveni, ja loppuvuodesta 2009 oli edessä irtisanomiset ja lomautukset. Aloitimme jälleen uuden markkinointisuunnitelman työstämisen.
Pysy menossa mukana seuraamalla meitä somessa @fiscalinfotv ja/tai tilaamalla uutiskirjeemme!
Iloa ja aurinkoa kaikille meille, koko Fiscalin tiimin puolesta! <3